W dniu 25 marca 2024 roku odbyło się seminarium Zakładu Systemów Transportowych Instytutu Transportu. Gościliśmy tego dnia Profesora Jana-Dirka Schmockera z Kyoto University, który wygłosił referat pt. Utilising Crowdsourced Data for Travel and Activity Estimation. Następnie wystąpił Profesor Piotr Sawicki z referatem Measuring Transport Exclusion – Practical and Methodological Insight . Oba referaty spotkały się z dużym zainteresowaniem zarówno studentów jak i pracowników Wydziału.
Wykład profesora Jana-Dirka Schmöckera
Serdecznie zapraszamy na wykład profesora Jana-Dirka Schmöckera dotyczący zagadnień wykorzystywania danych pozyskanych od użytkowników (typu crowdsourced) do analizy ich zachowań transportowych. Wykład odbędzie się w poniedziałek, 25 marca w sali 101, w budynku A5. Początek o godzinie 11:45.
Profesor Schmöcker jest pracownikiem Zakładu Zarządzania Obszarami Miejskimi w Uniwersytecie Kioto. Jego badania koncentrują się na zagadnieniach modelowania zachowań podróżnych w sieciach publicznego transportu zbiorowego, włączając w to zagadnienia wykorzystania danych czasu rzeczywistego oraz pozyskiwanych od użytkowników. Prace te mają na celu przyczynienie się do zwiększenia zrównoważenia mobilności w miastach, a także do stymulacji dyskusji nad tym, kiedy systemy transportowe zapewniają użytkownikom „wystarczającą dostępność”.
Wykład odbędzie się w ramach seminarium Zakładu Systemów Transportowych Instytutu Transportu, w ramach którego przewidziane jest też wystąpienia dra hab. Piotra Sawickiego dotyczące zagadnień modelowania zjawiska wykluczenia komunikacyjnego.
Dofinansowanie międzynarodowego kształcenia w programie SPINAKER
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej przyznała, w programie SPINAKER, Wydziałowi Inżynierii Lądowej i Transportu (Instytut Transportu) dofinansowanie do międzynarodowego projektu pt. „Opracowanie i realizacja IMPK dla specjalistów z zakresu inżynierii transportu szynowego” INSPIRE (BPI/SPI/2021/1/00052/U/00001), w ramach którego w latach 2022-2023 zrealizowane zostaną kursy dydaktyczne dla zagranicznych studentów i doktorantów. Kierownikiem projektu jest dr inż. Tomasz Staśkiewicz (Zakład Transportu Szynowego). Kwota dofinansowania wynosi 580 147,32 PLN.
Głównym celem Programu SPINAKER jest umiędzynarodowienie polskich instytucji szkolnictwa wyższego i nauki poprzez:
- wzrost zainteresowania ofertą kształcenia w polskich instytucjach nauki i szkolnictwa wyższego wśród zagranicznych studentów i/lub doktorantów;
- wzrost udziału zagranicznych studentów i/lub doktorantów w programach kształcenia na polskich uczelniach;
- poszerzenie oferty intensywnych międzynarodowych programów kształcenia, realizowanych także w formule hybrydowej lub zdalnej.
Oferta pracy
System do oceny intensywności zużywania się kół i szyn
W latach 2022-2025 w Instytucie Transportu realizowany jest projekt pt. „System pomiarowy do identyfikacji intensywności zużywania się pary koła z szyną wykorzystujący obrazowanie w zakresie światła widzialnego i podczerwonego” (LIDER/35/0182/L-12/20/NCBR/2021), który uzyskał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER XII. Kierownikiem projektu jest dr inż. Tomasz Staśkiewicz (Zakład Transportu Szynowego).
Celem naukowym projektu jest opracowanie metody pomiaru współczynnika intensywności zużywania się pary koła i szyny w warunkach rzeczywistej eksploatacji, z wykorzystaniem obrazowania w zakresie światła widzialnego i podczerwonego oraz technik uczenia maszynowego. Celem utylitarnym projektu jest opracowanie i eksperymentalna weryfikacja prototypu systemu pomiarowego służącego do identyfikacji intensywności zużywania się pary koła z szyną.
Studia podyplomowe – przedłużenie rekrutacji!
Szanowni Państwo!
Uprzejmie informujemy że zostało ostatnie miejsca na nasze studium podyplomowe pt. Inżynieria Ruchu i Planowanie Transportu – w związku z tym jeszcze przez ten tydzień (do 3.10.2021 roku) będziemy przyjmować podania o przyjęcie.
Serdecznie zapraszamy!
I Turniej Zrównoważonej Mobilności Europejskich Uniwersytetów – 20.IX – 13.XI.2021
1-szy Turniej Zrównoważonej Mobilności Europejskich Uniwersytetów wraca po przerwie spowodowanej pandemią. Serdecznie zachęcamy wszystkich studentów, doktorantów i pracowników oraz osoby wspierające do uczestnictwa. Turniej odbędzie się w dniach 20 września – 13 listopada br.
Rywalizacja polega na odbywaniu podróży z/na Politechnikę lub innych z wykorzystaniem zdrowych i przyjaznych dla środowiska sposobów przemieszczania się, to jest: pieszo, rowerem lub transportem zbiorowym. Aby wziąć udział w turnieju, należy pobrać i zainstalować w telefonie aplikację dostępną na stronie www.muvgame.com , przypisać się do drużyny Politechniki Poznańskiej (Poznan University of Technology). Następnie, w okresie trwania konkursu, należy wskazywać w aplikacji momenty rozpoczęcia i zakończenia podróży. Dodatkowe punkty zostaną przyznane za podróżowania w niesprzyjających warunkach pogodowych. Z aplikacji można korzystać do wskazywania wszystkich podróży pieszych, rowerowych i transportem zbiorowym, nie tylko tych wykonywanych do i z Politechniki.
Trzy najlepsze osoby spośród rywalizujących uniwersytetów otrzymają nagrody (zobacz katalog .docx).
Więcej informacji o konkursie znajduje się na stronie Zakładu Systemów Transportowych.
Profile dyplomowania na II stopniu studiów
Dla studentów siódmych semestrów nadszedł czas wyboru profili dyplomowania. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z ofertą dydaktyczną Instytutu Transportu.
Wspólny projekt z Technicznym Uniwersytetem w Berlinie
Zespół kierowany przez Prof. Markusa Hechta (TU Berlin) i dra. inż. Pawła Komorskiego (PP) otrzymał dofinansowanie na projekt naukowy pt. „Developing a numerical model for simulating noise levels and psychoacoustic attributes of sound in the vicinity of rail infrastructure” (PPN/BDE/2020/1/00009), finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach programu bilateralnej wymiany naukowców z Republiką Federalną Niemiec.
Celem projektu jest opracowanie modelu do symulacji poziomów hałasu i wskaźników psychoakustycznych dźwięku w pobliżu infrastruktury szynowej. Model ma obejmować odwzorowanie propagacji hałasu toczenia koła po szynie, czyli głównej składowej hałasu generowanego przez miejskie pojazdy szynowe w ruchu. Projekt będzie realizowany w latach 2021-2022.
Ankieta dla absolwentów
Drodzy Absolwenci Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu (dawniej Maszyn Roboczych i Transportu) zapraszamy do wypełnienia krótkiej ankiety, która pozwoli nam poznać waszą opinię na temat studiów i udoskonalić program kształcenia. Wasze zdanie jest dla nas bardzo ważne ! Do ankiety prowadzi niżej zamieszczony link.