O Instytucie

Instytutu Transportu, obok pięciu innych jednostek, należy do struktury Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Instytut Transportu został utworzony w styczniu 2020 roku z połączenia zakładów działających dotychczas w innych jednostkach organizacyjnych Wydziału, tj. w Instytucie Silników Spalinowych i Transportu oraz Instytucie Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych.

W skład Instytutu Transportu wchodzą zakłady Systemów Transportowych, Transportu Szynowego oraz Projektowania Uniwersalnego i Środków Mobilności.

Działalność Zakładu Systemów Transportowych ukierunkowana jest na prowadzenie badań służących zrównoważonemu kształtowaniu transportu dla obszarów gmin, miast i regionów oraz optymalizację procesów logistycznych we współczesnych przedsiębiorstwach. Prowadzi działalność w zakresie:

  • symulacji i analiz ruchu, 
  • planowania infrastruktury transportowej i efektywnego jej wykorzystania, 
  • kształtowania sieci i oceny efektywności publicznego transportu pasażerskiego, 
  • zmian w organizacji systemów transportowych wynikających ze zmian w mobilności mieszkańców i w logistyce miejskiej (m.in. nastawienie na e-mobility i inne formy bezemisyjnego transportu miejskiego, współdzielenie środków transportu, nowe rozwiązania dotyczące dostaw ładunków na tzw. ostatniej mili),
  • dostarczania przedsiębiorstwom narzędzi optymalizacji procesów logistycznych (mi.in. organizacja dostaw i magazynowania, ocena jakości usług LTS, efektywność dystrybucji towarów, strategie zarządzania flotą, projektowanie i doskonalenie procesów biznesowych).

Zakład Transportu Szynowego specjalizuje się w pracach badawczych w obszarze:

  • bezpieczeństwa w transporcie szynowym, w tym zarządzania ryzykiem zagrożeń i oceną ryzyka w transporcie, dopuszczaniem do eksploatacji pojazdów szynowych i  modelowaniem i badaniem procesu ruchu pojazdów,
  • diagnostyki pojazdu szynowego i toru, obejmującej badania wibroakustyczne, ocenę stanu nawierzchni infrastruktury szynowej, badania par ciernych w pojazdach szynowych oraz badania stanowiskowe kompletnego układu hamulcowego
  • monitorowania stanu technicznego taboru i infrastruktury,
  • projektowania i dynamiki pojazdów szynowych, w szczególności Symulacją i badaniami dynamiki pojazdów szynowych, analiza współpracy koła z szyną oraz projektowaniem pojazdów i ich podzespołów.

Zakład Projektowania Uniwersalnego i Środków Mobilności skupia swoją działalność naukowo-badawczą przede wszystkim wokół zagadnień projektowania i konstruowania maszyn z szczególnym uwzględnieniem środków technicznych dla osób z niepełnosprawnościami i w starszym wieku oraz badań cyklu życia i wyznaczania śladu środowiskowego dla produktów i organizacji.

Głównymi kierunkami badań są:

  • rozwój metod projektowania i teorii konstrukcji,
  • metodyka projektowania urządzeń technicznych dla osób z niepełnosprawnościami i w starszym wieku,
  • badania cyklu życia z wykorzystaniem metod LCA (Life Cycle Assessment) i LCC (Life Cycle Cost) oraz wyznaczanie śladu środowiskowego dla produktów i organizacji,
  • badania aplikacyjne metod projektowania w gerontotechnice i zastosowaniach na potrzeby osób z niepełnosprawnościami,
  • modelowanie i symulacja systemów antropotechnicznych w inżynierii rehabilitacyjnej,
  • inwentyka – metody twórczego rozwiązywania problemów inżynierskich,
  • rozwój zasad konstrukcji oraz metod oceny i wyboru rozwiązań,
  • dobór materiałów ze względu na kryteria techniczne, środowiskowe i ekonomiczne, ekoprojektowanie oraz wykorzystanie metod Design for X,
  • projektowanie obiektów technicznych z uwzględnieniem koncepcji LCM (Life Cycle Management),
  • projektowanie systemów techniki napędowej,
  • wykorzystanie napędów w środkach transportu osób z niepełnosprawnościami,
  • modelowanie układów napędowych wózków inwalidzkich, skuterów, środków transportu, urządzeń rehabilitacyjnych,
  • optymalizacja i polioptymalizacja konstrukcji przekładni, reduktorów zębatych, 
  • zastosowanie elementów sprężystych w urządzeniach do treningu i rehabilitacji,
  • optymalizacja i projektowanie konstrukcji sprężyn metalowych,
  • badania półsztywnych połączeń kompozytów drewnopochodnych,
  • projektowanie środków transportu asystującej techniki poprawiającymi mobilność i dostępność otoczenia seniorów i osób niepełnosprawnych (m.in.: pojazdy samochodowe, skutery, wózki inwalidzkie i ich napędy, egzoszkielety oraz wyposażenie środków transportu indywidualnego i zbiorowego, urządzenia do przemieszczanie po schodach);
  • projektowanie i badania urządzeń technicznych w inżynierii rehabilitacyjnej i medycynie (m.in.: mechatroniczne łóżka szpitalne i domowe i stanowiska rehabilitacyjne);
  • projektowanie i badania środków technicznej poprawy dostępności mieszkania w tym przede wszystkim kuchni i łazienki dla uniwersalnego użytkownika (m.in.: meble o zmiennej geometrii z napędami, specjalne wyposażenie łazienki i toalety),
  • badanie cech antropometryczno-biomechanicznych osób z niepełnosprawnościami na potrzeby procesu projektowania, rehabilitacji i treningu fizycznego,
  • akwizycja i przetwarzanie danych o ruchu ciała człowieka dla systemów CAD, a także analiza systemu mięśniowo-szkieletowego w biomechanicznych systemach CAD 3D,
  • badania efektywności procesów rehabilitacji, monitorowanie zmian cech motorycznych człowieka, badania potrzeb z wykorzystaniem kwestionariusza, wywiadu i ankiety.