Department of Transport Systems Seminar

On March 25, 2024, the Department of Transport Systems at the Institute of Transport organized a seminar. During the event, we had the privilege of hosting Professor Jan-Dirk Schmocker from Kyoto University, who delivered a lecture titled Utilizing Crowdsourced Data for Travel and Activity Estimation. Following that, Professor Piotr Sawicki presented his paper titled Measuring Transport Exclusion – Practical and Methodological Insight. Both presentations garnered significant interest from both students and faculty members alike.

More…

Invitation to a lecture by Professor Jan-Dirk Schmöcker

We invite you to a lecture by Professor Jan-Dirk Schmöcker entitled: “Utilising crowdsourced data for travel and activity estimation”. The lecture will be held on Monday, March 25 in room 101, building A5. Start at 11:45 AM.

Prof. Jan-Dirk Schmöcker is an Associate Professor within the Department of Urban Management at Kyoto University. He has published numerous papers as well as co-edited a book titled “Public Transport Planning with Smartcard Data”. He has been involved in numerous international projects, among others, he is currently the PI of a JST and EU co-funded project titled “Deep Learning of Anticipated Urban Mobility Peaks”. In 2022 he received the JSCE “International Activity Cooperation Award” for his contributions to the Japanese Civil Engineering Society.  A major longstanding research topic of his is modelling of passenger behaviour in public transportation networks including aspects such as fare structures, crowding, bunching and real-time information. Jan-Dirk’s current research interests further cover the usage of crowdsourced data for understanding travel behaviour in general and urban tourism in particular. The overall motivation is to induce more sustainable travel patterns within cities and to stimulate a discussion on “transport sufficiency”.

The lecture will be held as part of the seminar of the Department of Transport Systems of the Institute of Transport, which will also include a speech by Dr. Piotr Sawicki entitled “Measuring transport exclusion – practical and methodological insight”.

Dofinansowanie międzynarodowego kształcenia w programie SPINAKER

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej przyznała, w programie SPINAKER, Wydziałowi Inżynierii Lądowej i Transportu (Instytut Transportu) dofinansowanie do międzynarodowego projektu pt. “Opracowanie i realizacja IMPK dla specjalistów z zakresu inżynierii transportu szynowego” INSPIRE (BPI/SPI/2021/1/00052/U/00001), w ramach którego w latach 2022-2023 zrealizowane zostaną kursy dydaktyczne dla zagranicznych studentów i doktorantów. Kierownikiem projektu jest dr inż. Tomasz Staśkiewicz (Zakład Transportu Szynowego). Kwota dofinansowania wynosi 580 147,32 PLN.

https://nawa.gov.pl/images/PO-WER/pasek.jpg

Głównym celem Programu SPINAKER jest umiędzynarodowienie polskich instytucji szkolnictwa wyższego i nauki poprzez:

  • wzrost zainteresowania ofertą kształcenia w polskich instytucjach nauki i szkolnictwa wyższego wśród zagranicznych studentów i/lub doktorantów;
  • wzrost udziału zagranicznych studentów i/lub doktorantów w programach kształcenia na polskich uczelniach;
  • poszerzenie oferty intensywnych międzynarodowych programów kształcenia, realizowanych także w formule hybrydowej lub zdalnej.

System do oceny intensywności zużywania się kół i szyn

W latach 2022-2025 w Instytucie Transportu realizowany jest projekt pt. “System pomiarowy do identyfikacji intensywności zużywania się pary koła z szyną wykorzystujący obrazowanie w zakresie światła widzialnego i podczerwonego” (LIDER/35/0182/L-12/20/NCBR/2021), który uzyskał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER XII. Kierownikiem projektu jest dr inż. Tomasz Staśkiewicz (Zakład Transportu Szynowego).

Celem naukowym projektu jest opracowanie metody pomiaru współczynnika intensywności zużywania się pary koła i szyny w warunkach rzeczywistej eksploatacji, z wykorzystaniem obrazowania w zakresie światła widzialnego i podczerwonego oraz technik uczenia maszynowego. Celem utylitarnym projektu jest opracowanie i eksperymentalna weryfikacja prototypu systemu pomiarowego służącego do identyfikacji intensywności zużywania się pary koła z szyną.

I Turniej Zrównoważonej Mobilności Europejskich Uniwersytetów – 20.IX – 13.XI.2021

1-szy Turniej Zrównoważonej Mobilności Europejskich Uniwersytetów wraca po przerwie spowodowanej pandemią. Serdecznie zachęcamy wszystkich studentów, doktorantów i pracowników oraz osoby wspierające do uczestnictwa. Turniej odbędzie się w dniach 20 września – 13 listopada br.

Rywalizacja polega na odbywaniu podróży z/na Politechnikę lub innych z wykorzystaniem zdrowych i przyjaznych dla środowiska sposobów przemieszczania się, to jest: pieszo, rowerem lub transportem zbiorowym. Aby wziąć udział w turnieju, należy pobrać i zainstalować w telefonie aplikację dostępną na stronie www.muvgame.com , przypisać się do drużyny Politechniki Poznańskiej (Poznan University of Technology). Następnie, w okresie trwania konkursu, należy wskazywać w aplikacji momenty rozpoczęcia i zakończenia podróży. Dodatkowe punkty zostaną przyznane za podróżowania w niesprzyjających warunkach pogodowych. Z aplikacji można korzystać do wskazywania wszystkich podróży pieszych, rowerowych i transportem zbiorowym, nie tylko tych wykonywanych do i z Politechniki.

Trzy najlepsze osoby spośród rywalizujących uniwersytetów otrzymają nagrody (zobacz katalog .docx).

Więcej informacji o konkursie znajduje się na stronie Zakładu Systemów Transportowych.

3…,2…,1… Start!

Witamy na stronie Instytutu Transportu, który obok pięciu innych jednostek należy do struktury Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Instytut Transportu został utworzony w styczniu 2020 roku z połączenia zakładów działających dotychczas w innych jednostkach organizacyjnych Wydziału, tj. w Instytucie Silników Spalinowych oraz Instytucie Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych.

W skład Instytutu Transportu wchodzą zakłady Systemów Transportowych, Transportu Szynowego oraz Projektowania Uniwersalnego i Środków Mobilności.

Działalność Zakładu Systemów Transportowych ukierunkowana jest na prowadzenie badań służących zrównoważonemu kształtowaniu transportu dla obszarów gmin, miast i regionów oraz optymalizację procesów logistycznych we współczesnych przedsiębiorstwach. Prowadzi działalność w zakresie:

  • symulacji i analiz ruchu, 
  • planowania infrastruktury transportowej i efektywnego jej wykorzystania, 
  • kształtowania sieci i oceny efektywności publicznego transportu pasażerskiego, 
  • zmian w organizacji systemów transportowych wynikających ze zmian w mobilności mieszkańców i w logistyce miejskiej (m.in. nastawienie na e-mobility i inne formy bezemisyjnego transportu miejskiego, współdzielenie środków transportu, nowe rozwiązania dotyczące dostaw ładunków na tzw. ostatniej mili),
  • dostarczania przedsiębiorstwom narzędzi optymalizacji procesów logistycznych (mi.in. organizacja dostaw i magazynowania, ocena jakości usług LTS, efektywność dystrybucji towarów, strategie zarządzania flotą, projektowanie i doskonalenie procesów biznesowych).

Zakład Transportu Szynowego specjalizuje się w pracach badawczych w obszarze:

  • bezpieczeństwa w transporcie szynowym, w tym zarządzania ryzykiem zagrożeń i oceną ryzyka w transporcie, dopuszczaniem do eksploatacji pojazdów szynowych i  modelowaniem i badaniem procesu ruchu pojazdów,
  • diagnostyki pojazdu szynowego i toru, obejmującej badania wibroakustyczne, ocenę stanu nawierzchni infrastruktury szynowej, badania par ciernych w pojazdach szynowych oraz badania stanowiskowe kompletnego układu hamulcowego
  • monitorowania stanu technicznego taboru i infrastruktury,
  • projektowania i dynamiki pojazdów szynowych, w szczególności Symulacją i badaniami dynamiki pojazdów szynowych, analiza współpracy koła z szyną oraz projektowaniem pojazdów i ich podzespołów.

Działalność Zakładu Projektowania Uniwersalnego i Środków Mobilności jest ściśle związana z rozwojem podstaw konstrukcji maszyn z szczególnym uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego. Działania naukowo-badawcze skupiają się przede wszystkim wokół obszarów: 

  • badań komputerowych cech antropometrycznych i biomechanicznych człowieka ze względu na potrzeby procesu rehabilitacji i treningu fizycznego oraz projektowania środków technicznych dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami,
  • modelowania, rozwoju metod projektowania i teorii konstrukcji oraz komputerowego projektowania systemów techniki napędowej i połączeń podatnych.