Obszary badań:
• Systemy transportowe i logistyczne
• Pojazdy i systemy transportu szynowego
• Projektowanie uniwersalne i środki mobilności
Systemy transportowe i logistyczne (Zakład Systemów Transportowych).
• Optymalizacja dystrybucji i magazynowania
Doświadczenie pracowników Instytutu Transportu (IT) wykorzystywane jest przy budowie lub reorganizacji systemów magazynowania i dystrybucji towarów. Dotyczy to zagadnień kształtowania polityk i optymalizacji struktury, poziomu zapasu towarów oraz procesów i procedur realizowanych w sferze magazynowania. Prowadzimy audyty i oceny istniejących struktur sieci dystrybucji towarów oraz projektujemy docelowe – optymalne rozwiązania. We wszystkich obszarach stosowane są techniki optymalizacji jedno- lub wielokryterialnej, narzędzia wielokryterialnej oceny oraz narzędzia projektowania i symulacji przebiegu procesów. Więcej o wykorzystywanych narzędziach i laboratorium…
• Projektowanie dedykowanych rozwiązań logistycznych
Uczestniczymy w realizacji przedsięwzięć mających na celu wypracowanie docelowych rozwiązań transportowych i logistycznych, zgodnych ze specyfikacją klienta i założeniami projektowymi. W tym zakresie wykorzystujemy dostępne techniki i narzędzia projektowania inżynierskiego (techniki optymalizacji, symulacji i wspomagania podejmowania decyzji) oraz prowadzimy prace B+R. Do typowych rozwiązań w tym zakresie można zaliczyć: projektowanie i implementację algorytmów optymalizacji planowania tras, budowy paletowych jednostek ładunkowych typu MIX oraz nośników typu Sandwich, projektowanie polityki wymiany taboru oraz wspomaganie decyzji typu do-or-buy w zakresie usług transportowych. W obszarze kompetencji IT znajduje się również projektowanie rozwiązań w zakresie kształtowania sieci recyklingu pojazdów oraz organizacji procesów recyklingu. Więcej o wykorzystywanych narzędziach i laboratorium…
• Planowanie zrównoważonego transportu
Oferujemy wykonawstwo opracowań w zakresie rozwoju transportu. Kompetencje zespołu pracowników IT obejmują m.in. planowanie rozwiązań dla transportu zbiorowego (w tym: lokalizacja przystanków, projektowanie sieci transportowych, opracowanie modeli podróży, analizy opłacalności) oraz indywidualnego (np. lokalizacje stacji ładowania pojazdów elektrycznych). W planowaniu transportu wykorzystujemy różne narzędzia i techniki, często w powiązaniu ze sobą (np. wielokryterialne wspomaganie decyzji, symulację ruchu w skali mikro i makro, matematyczne modele optymalizacyjne, ocena rozwiązań układów drogowych). Wśród zrealizowanych projektów wymienić można: plan transportowy dla województwa wielkopolskiego, powiatu gnieźnieńskiego, ocenę wariantów przebudowy ronda Rataje, układu drogowego w rejonie zakładu produkcji samochodów, czy też metodologii badań w zakresie publicznego transportu zbiorowego (PTZ) regionu łódzkiego. Więcej o wykorzystywanych narzędziach i laboratorium…
• Laboratorium podejmowania decyzji
Pojazdy i systemy transportu szynowego (Zakład Transportu Szynowego)
• Badania wibroakustyczne
Opracowujemy dedykowane metody i narzędzia detekcji stanów awaryjnych, lokalizacji niesprawności, klasyfikacji stanu technicznego oraz predykcji stanów przyszłych na podstawie sygnałów wibroakustycznych. W obszarze naszych kompetencji znajduje się systemowa ocena poprawności współpracy pojazdu z torem wraz z genezowaniem przyczyn nadmiernego zużywania, czy nietypowego uszkadzania elementów pojazdu i infrastruktury. Ocenie podlegają również wskaźniki klimatu wibroakustycznego pojazdu z uwzględnieniem narażenia na drgania i hałas tak pasażera, jak i operatora pojazdu. Więcej o laboratorium…
• Diagnostyka on-line taboru i infrastruktury
Opracowany przez naukowców z IT system monitorowania stanu technicznego pojazdu i toru opiera się na rozproszonej sieci czujników zainstalowanych w pojeździe, z których dane przesyłane są na serwer. W przypadku pojazdu nowy system umożliwia m.in.: ocenę zużycia elementów układu biegowego, wykrywanie jego stanów awaryjnych, dynamiczny dobór zakresu bieżącej obsługi, kompleksowe zarządzanie taborem, monitorowanie bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz obciążeń konstrukcji pojazdu. W odniesieniu do infrastruktury torowej podstawowym zadaniem systemu jest nadzorowanie jej kluczowych sekcji i natychmiastowe wykrywanie uszkodzeń: korugacji, pęknięć, podmyć itp. Podstawową zaletą systemu jest prostota wykonania oraz niskie koszty instalacji. Może on być stosowany we wszystkich typach tramwajów eksploatowanych przez przedsiębiorstwa PTZ w całej Polsce. W przyszłości powinien stać się standardowym elementem wyposażenia każdego nowego tramwaju.
• Symulacja i badania dynamiki pojazdów szynowych
Analiza zachowania dynamicznego pojazdu podczas jazdy na torze o różnym stopniu zużycia jest bardzo ważnym etapem procesu projektowania. Symulacja pozwala na wczesną weryfikację założeń konstrukcyjnych, uwzględniając scenariusze często trudne lub kosztowne do zrealizowania w rzeczywistej eksploatacji, takie jak np. wykolejenie pojazdu lub też uszkodzenie elementów układu biegowego. Modelowanie znajduje zastosowanie także podczas wstępnej oceny dynamicznego zachowania pojazdów do celów dopuszczenia do eksploatacji, lub też analizy sił na styku koła z szyną wykorzystując nominalną bądź rzeczywistą geometrię kontaktu. Wiedza, zaplecze techniczne oraz bogate doświadczenie badawcze Zakładu Pojazdów Szynowych umożliwiają przeprowadzenie badań zgodnie z PN–EN 14363 lub innymi wytycznymi, mającymi na celu ocenę bezpieczeństwa jazdy oraz spokojności biegu pojazdów szynowych. Pomiary dynamiki pozwalają także na ocenę komfortu jazdy, pracy elementów układu biegowego w warunkach rzeczywistych lub jakościową ocenę infrastruktury. Badania mogą obejmować zarówno miejskie pojazdy szynowe, jak również pojazdy kolejowe.
• Analiza współpracy koła z szyną
Współpraca koła z szyną jest jednym z ważniejszych zagadnień w pojazdach szynowych. Jej jakość ma wpływ m.in. na bezpieczeństwo jazdy, zużywanie się kół i szyn (koszt utrzymania) czy generowanie hałasu. W zakładzie pojazdów szynowych opracowany został unikatowy, multisensorowy system oceny współpracy koła z szyną w warunkach rzeczywistej eksploatacji, umożliwiający badania metodami optycznymi, termograficznymi, tensometrycznymi oraz wibroakustycznymi. Obrazy termograficzne umożliwiają identyfikację styku jedno lub wielopunktowego badanego profilu koła, a obrazy z kamery szybkoklatkowej umożliwiają precyzyjne śledzenie ruchu koła nawet podczas krótkotrwałych wymuszeń, np. podczas wjazdu na iglicę zwrotnicy. Wykonujemy również analizy ustalające przyczyny przyspieszonego zużywania się kół taboru, jak również współpracy koła z szyną w aspekcie nadmiernego hałasu, zarówno tocznego, jak i piszczenia na łuku toru.
• Projektowanie pojazdów szynowych
Oferujemy konstruowanie zarówno całych pojazdów szynowych (kolejowych i miejskich), jak i ich podzespołów. Wieloletnie doświadczenie, nowoczesne laboratoria oraz wysokiej klasy oprogramowanie pozwala na weryfikacji założeń konstrukcyjnych, obliczenia dynamiczne i wytrzymałościowe oraz optymalizację końcowej konstrukcji pojazdu w funkcji przyjętych kryteriów. Specjalizujemy się szczególnie w obliczeniach układu biegowego pojazdu, w tym układów hamulcowych, zawieszenia i przeniesienia napędu. Więcej o laboratorium…
• Zarządzanie ryzykiem zagrożeń w transporcie
Nasz Zespół uczestniczy w rozwoju podstaw naukowych zarządzania ryzykiem zagrożeń i dysponuje różnorodnymi materiałami dydaktycznymi. Dzięki szkoleniom i indywidualnym konsultacjom pomagamy w tworzeniu systemów dostosowanych do specyfiki przedsiębiorstwa. Oferujemy także wsparcie w tworzeniu sprawo-zdania z procesu zarządzania ryzykiem zgodnie z rozporządzeniem nr 402/2013 (CSM RA).
• Ocena stanu nawierzchni infrastruktury torowej
Prowadzimy badania z zakresu oceny stanu technicznego infrastruktury szynowej, w oparciu o ocenę wizualną, pomiary położenia geometrycznego toru, pomiary profili kluczowych elementów infrastruktury szynowej. Do pełnej oceny stanu technicznego wykorzystywane są pomiary, jak również odpowiedź dynamiczna pojazdów szynowych w warunkach rzeczywistych.
• Badania hamulców w pojazdach szynowych
Wykonujemy badania materiałów ciernych w warunkach laboratoryjnych i eksploatacyjnych. Równolegle prowadzone są badania wibroakustyczne, termowizyjne oraz tensometryczne. Finalnym etapem prac jest weryfikacja i walidacja modeli w warunkach rzeczywistych. Więcej o laboratorium…
• Laboratorium badań zespołów i elementów pojazdów szynowych
• Laboratorium projektowania i dynamiki pojazdów
• Laboratorium zintegrowanych systemów diagnostycznych
Projektowanie uniwersalne i środki mobilności
• Projektowanie środków technicznych dla osób niepełnosprawnych i w starszym wieku
Zespół IT specjalizuje się w projektowaniu środków poprawiających mobilność i dostępność otoczenia seniorów i osób niepełnosprawnych (zaawansowane pojazdy samochodowe, skutery, wózki inwalidzkie z napędem ręcznym, elektrycznym lub hybrydowym, wózki inwalidzkie specjalne). Oprócz tego obszar realizowanych prac obejmuje: rozwiązania techniczne w inżynierii rehabilitacyjnej i medycynie, techniczną poprawę dostępności mieszkania, w tym przede wszystkim kuchni i łazienki dla uniwersalnego użytkownika.
• Badanie indywidualnych cech człowieka
Wykonujemy badania: z wykorzystaniem innowacyjnych stanowisk do pomiaru cech antropometryczno-biomechanicznych, akwizycji i przetwarza-nie danych o ruchu ciała człowieka dla systemów CAD, analizy systemu mięśniowo-szkieletowego w biomechanicznych systemach CAD 3D oraz efektywności procesów rehabilitacji; monitorowanie zmian cech motorycznych.
• Rozwój metod projektowania i teorii konstrukcji
Realizujemy badania cyklu życia z wykorzystaniem metod LCA (Life Cycle Assessment) i LCC (Life Cycle Cost) oraz obejmujące wyznaczanie śladu środowiskowego dla produktów i organizacji. Oprócz tego projektujemy obiekty techniczne z uwzględnieniem koncepcji LCM (Life Cycle Management). Poza tym wykonujemy badania aplikacyjne metod projektowania w gerontotechnice i zastosowaniach na potrzeby osób z niepełnosprawnościami; modelowanie i symulacja systemów antropotechnicznych w inżynierii rehabilitacyjnej.
• Projektowanie systemów techniki napędowej
W tym obszarze prace IT obejmują: modelowanie układów napędowych, optymalizację konstrukcji przekładni zębatych reduktorów oraz optymalizacja konstrukcji sprężyn metalowych