Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu 2020

16 września rozpoczyna się Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Jak wiadomo, najbardziej ekologiczny transport, to taki, który się nigdy nie odbył. Zostańmy zatem na miejscu i pooglądajmy filmy.

Na dobry początek oficjalny film wydarzenia:

Można ustawić polskie napisy klikając w ikonkę koła zębatego

Kanał oferuje więcej filmów, takich jak komunikat Europejskiej Komisarz ds. Transportu Adiny Vălean czy sylwetki miast finalistów konkursów planowania zrównoważonej mobilności, m.in. Wrocławia.

Zachęcamy również do przyjrzenia się pracom studenckim poświęconym zrównoważonej mobilności z uniwersytetów, które razem z Politechniką Poznańską tworzą Sieć Europejskich Uniwersytetów dla Zrównoważonej Mobilności (U-MOB). Do tej pory odbyły się konkursy na uczelniach hiszpańskich (zobacz zwycięskie filmy) oraz włoskich (zobacz zwycięskie filmy).

W konkursie włoskim uczestniczyła m.in. Politechnika Mediolańska

Natomiast wśród uniwersytetów hiszpańskich uczestnikiem była m.in. Politechnika Katalońska (UPC).

A jak już będziecie musieli gdzieś jechać, to „Dzień bez samochodu” już 22 września, podczas którego po okazaniu dowodu rejestracyjnego będzie można za darmo jeździć komunikacją ZTM Poznań oraz pociągami KW i POLREGIO w obrębie województwa wielkopolskiego. O tym i innych wydarzeniach można przeczytać więcej na stronie poznan.pl.

Kolej na zwycięstwo

Zespół PUTrain działający przy Kole Naukowym Inżynierów Transportu Publicznego na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu po raz kolejny uczestniczył w międzynarodowym konkursie Railway Challenge, którego celem jest zaprojektowanie i zbudowanie lokomotywy w skali 1:5,5. Tegoroczna edycja organizowana przez brytyjskie stowarzyszenie naukowe Institution of Mechanical Engineers odbyła się w formie zdalnej. Jednak to nie przeszkodziło drużynom w zaprezentowaniu swoich nowych projektów, które były zwieńczeniem ciężkiej całorocznej pracy.

W trakcie rywalizacji piętnastu międzynarodowych drużyn, grono sędziów oceniało pozatorową część konkurencji – Raport techniczny, Poster techniczny, Innowację oraz Wystąpienie biznesowe, podczas którego drużyny prezentowały swoje projekty, ich własności techniczne, wpływ na środowisko, społeczeństwo oraz zagadnienia finansowe związane ze sprzedażą gotowego produktu. Dzięki uprzejmości władz Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu, studenci działający w zespole PUTrain mogli zaprezentować się w pomniejszonym składzie na terenie uczelni. Niekwestionowanym zwycięzcą trzech konkurencji został Uniwersytet Huddersfield, jednak to drużyna Politechniki Poznańskiej zajęła 1. miejsce w konkurencji Prezentacji Biznesowej! Należy również wspomnieć o 2. miejscu zdobytym w konkurencji Raportu Technicznego, w której oceniana była między innymi konstrukcja lokomotywy, zastosowane rozwiązania techniczne i materiały oraz spełnienie wymogów bezpieczeństwa.   

Gratulujemy członkom zespołu i życzymy sukcesów w kolejnej edycji konkursu Railway Challenge w 2021 roku!

3…,2…,1… Start!

Witamy na stronie Instytutu Transportu, który obok pięciu innych jednostek należy do struktury Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Instytut Transportu został utworzony w styczniu 2020 roku z połączenia zakładów działających dotychczas w innych jednostkach organizacyjnych Wydziału, tj. w Instytucie Silników Spalinowych oraz Instytucie Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych.

W skład Instytutu Transportu wchodzą zakłady Systemów Transportowych, Transportu Szynowego oraz Projektowania Uniwersalnego i Środków Mobilności.

Działalność Zakładu Systemów Transportowych ukierunkowana jest na prowadzenie badań służących zrównoważonemu kształtowaniu transportu dla obszarów gmin, miast i regionów oraz optymalizację procesów logistycznych we współczesnych przedsiębiorstwach. Prowadzi działalność w zakresie:

  • symulacji i analiz ruchu, 
  • planowania infrastruktury transportowej i efektywnego jej wykorzystania, 
  • kształtowania sieci i oceny efektywności publicznego transportu pasażerskiego, 
  • zmian w organizacji systemów transportowych wynikających ze zmian w mobilności mieszkańców i w logistyce miejskiej (m.in. nastawienie na e-mobility i inne formy bezemisyjnego transportu miejskiego, współdzielenie środków transportu, nowe rozwiązania dotyczące dostaw ładunków na tzw. ostatniej mili),
  • dostarczania przedsiębiorstwom narzędzi optymalizacji procesów logistycznych (mi.in. organizacja dostaw i magazynowania, ocena jakości usług LTS, efektywność dystrybucji towarów, strategie zarządzania flotą, projektowanie i doskonalenie procesów biznesowych).

Zakład Transportu Szynowego specjalizuje się w pracach badawczych w obszarze:

  • bezpieczeństwa w transporcie szynowym, w tym zarządzania ryzykiem zagrożeń i oceną ryzyka w transporcie, dopuszczaniem do eksploatacji pojazdów szynowych i  modelowaniem i badaniem procesu ruchu pojazdów,
  • diagnostyki pojazdu szynowego i toru, obejmującej badania wibroakustyczne, ocenę stanu nawierzchni infrastruktury szynowej, badania par ciernych w pojazdach szynowych oraz badania stanowiskowe kompletnego układu hamulcowego
  • monitorowania stanu technicznego taboru i infrastruktury,
  • projektowania i dynamiki pojazdów szynowych, w szczególności Symulacją i badaniami dynamiki pojazdów szynowych, analiza współpracy koła z szyną oraz projektowaniem pojazdów i ich podzespołów.

Działalność Zakładu Projektowania Uniwersalnego i Środków Mobilności jest ściśle związana z rozwojem podstaw konstrukcji maszyn z szczególnym uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego. Działania naukowo-badawcze skupiają się przede wszystkim wokół obszarów: 

  • badań komputerowych cech antropometrycznych i biomechanicznych człowieka ze względu na potrzeby procesu rehabilitacji i treningu fizycznego oraz projektowania środków technicznych dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami,
  • modelowania, rozwoju metod projektowania i teorii konstrukcji oraz komputerowego projektowania systemów techniki napędowej i połączeń podatnych.