Laboratorium modelowania i symulacji systemów transportowych wyposażone jest w komplementarny zestaw nowoczesnych, otwartych i zorientowanych na współczesne trendy w świecie nauki i biznesu narzędzi, pozwalających na realizację projektów o praktycznie dowolnym poziomie złożoności i zaawansowania technologicznego. Do najważniejszych systemów zaliczyć należy narzędzia klasy GIS (Geographic Information System): system TransCAD firmy Caliper (wspomaganie procesu modelowania i optymalizacji zagadnień transportowych, rozbudowany o moduł algorytmów genetycznych), MapInfo Proffessional (tworzenie, zarządzanie, przetwarzanie danych przestrzennych), systemy firmy PTV, takie jak VISUM (do modelowania i planowania ruchu w sieciach drogowych, w aspekcie transportu publicznego i indywidualnego) VISSIM + CROSSIG (do mikrosymulacji ruchu drogowego wraz z modelowaniem sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach), Lisa+ firmy SCHLOTHAUER & WAUER (projektowanie i symulacja systemów sygnalizacji świetlnej, testowanie sterowania akomodacyjnego, programowanie sterowników). Zdolność do realizacji analiz wielkoskalowych determinuje system MATSim (wieloagentowa, mikroskopowa symulacja przepływu ruchu drogowego dla dużych scenariuszy i milionowych populacji mieszkańców). Zestaw narzędzi optymalizacyjnych i symulacyjnych uzupełniają zaawansowane solvery firm Frontline Systems i Palisade (optymalizacja procesów), narzędzia wielokryterialnego wspomagania decyzji (metody Electre, AHP, UTA, LBS, UZ, FP, Promethee), narzędzia do symulacji i modelowania procesów businessowych i transportowych (pakiet narzędzi ARIS Architect & Designer, TransEdu, ExtendSim). Funkcjonalność laboratorium uzupełniają typowe narzędzia analizy inżynierskiej takie jak środowisko obliczeń naukowo-technicznych MATLAB, wraz z modułem SIMULINK (graficzne modelowanie, symulacja i analiza układów dynamicznych), systemy CAD/CAE: MSC. Apex/Patran/Nastran/Dytran/Marc zdolne do wspomagania zagadnień silnie nieliniowych, zjawisk szybkozmiennych z wykorzystaniem wygodnych interfejsów graficznych i modelowania 3D, system ADAMS z modułami ADAMS/Car, ADAMS/Driveline, ADAMS/Tire do symulacji dynamiki pełnych modeli pojazdu i jego podzespołów. Ze względu na otwartość większości komponentów, w zależności od potrzeb projektowych, zespół doświadczonych pracowników wykorzystując zintegrowane środowiska programistyczne (IDE), bogate doświadczenie implementacyjne i technologię szybkiego prototypowania może bardzo elastycznie kształtować możliwości aplikacyjne posiadanych narzędzi. Całość potencjału uzupełnia uczelniana licencja systemu Statistica.