Prace dyplomowe

Audyt wybranych elementów systemu informacji pasażerskiej na stacji kolejowej Poznań Główny

Czy peron 4b oraz Dworzec Letni to to samo? Jak daleko jest z sektora A peronu nr 2 do peronu 2a?

Na takie pytania lepiej znać odpowiedź, jeżeli chce się sprawnie odnaleźć swój pociąg na stacji Poznań Główny. Około raz na godzinę zagubiony pasażer tej stacji kolejowej trafia do punktu informacyjnego na Nowym Dworcu, aby poprosić o pomoc w dojściu na właściwy peron. Korzystanie ze stacji jest problemem nie tylko dla osób, które pociągami jeżdżą bardzo rzadko, ale także np. dla pasażerów, którzy w Poznaniu jedynie się przesiadają. Szczególnie dla nich prawidłowa i czytelna informacja pasażerska jest bardzo istotna.

Wyraźnie widać, że poznańskie oznakowanie nie spełnia swojej roli, ale co dokładnie należałoby zmienić? W ramach pracy inżynierskiej na specjalności Transport szynowy postarano się znaleźć odpowiedź na tak postawione pytanie. W tym celu opracowano, a następnie przeprowadzono audyt istniejącego oznakowania na kilku wybranych trasach przejścia przez teren stacji Poznań Główny. Jego wyniki zostały następnie przedstawione osobom odpowiedzialnym za funkcjonowanie stacji.


Zarządzanie ryzykiem zagrożeń na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii C zlokalizowanych w Poznaniu

Co złego może stać się na przejeździe kolejowo-drogowym kategorii C? Jakie są tego przyczyny?

Liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce, chociaż wraz z upływem lat spada, nadal utrzymuje się na poziomie około 200 zdarzeń rocznie. Znacząca część z tych zdarzeń ma miejsce na przejazdach kategorii D, wyposażonych jedynie w znaki drogowe. Przejazdy kategorii C są wzbogacone o charakterystyczny sygnalizator świetlny z migającymi naprzemiennie światłami, których wyświetlenie powinno skutecznie zapobiegać wypadkom. Tak się jednak nie dzieje – dlaczego?

W ramach pracy magisterskiej realizowanej na specjalności Transport szynowy przeprowadzono formalny proces identyfikacji zagrożeń, polegający na wskazaniu przyczyn możliwych do wyobrażenia scenariuszy wypadkowych. Następnie oszacowano i wyceniono ryzyko zagrożeń, tworząc katalog problemów występujących na tego typu przejazdach. Takie ćwiczenie nie tylko daje nadzieję na zmniejszenie liczby wypadków, ale przede wszystkim – pozwala na praktyczną naukę metod wykorzystywanych w wielu domenach analiz, nie tylko kolejowych. Dzięki temu praca została doceniona i nagrodzona w drugiej edycji Konkursu Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, organizowanego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.